Wat kost adverteren op google?


Wat kost dat dan, adverteren op Google? Hoewel de meeste ondernemers al snel overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van adverteren op Google, speelt ook het kostenplaatje uiteraard een rol. Bij adverteren op Google via Google Ads, bepaal je voor het grootste deel zelf wat je uitgeeft. Je investeert in adverteren op Google, de vraag wat kost adverteren op Google is dus eigenlijk niet de goede vraag.

Van bezoeker naar lead

Van een bezoeker van de website een lead of een betalende klant maken, dat is wat je wilt. Google Ads maakt dit mogelijk. Investeren in Google Ads is een aanrader, al is het voor je investeert zaak eerst de kosten en opbrengsten in beeld te brengen om zo de ROI te kunnen bepalen. Voor de duidelijkheid: je betaalt als je besluit te adverteren op Google per klik op je advertentie. Op je eigen website zul je als ondernemer vervolgens rendement moeten maken met behulp van de doorklik. Zaak dus om de klant op je website te bieden waar naar gezocht wordt.

Een praktijkvoorbeeld

Wil je een beeld hebben van wat een Google Ads campagne je op kan leveren? Houd dan rekening met de kosten per klik die je betaalt en met het conversiepercentage; hoe veel van de honderd bezoekers doen daadwerkelijk een aankoop? Daarnaast houd je uiteraard rekening met de gemiddelde orderwaarde en de bruto winstmarge. Voorbeeld? Stel je betaalt voor een klik op je advertentie 0,50 eurocent, het conversiepercentage is 2 procent, de orderwaarde is gemiddeld honderd euro en de bruto winstmarge ligt op 40 procent.

Winstgevende campagne

Het kost je in dit geval dus 50 euro om honderd bezoekers op je website te krijgen, je betaalt immers honderd keer 0,50 eurocent. Omdat het conversiepercentage op 2 procent ligt, wordt er door twee van die honderd mensen iets gekocht. Ga er eens van uit dat die twee aankopen je 200 euro aan omzet opleveren. Dan blijft er na de doorberekening van de bruto winstmarge (80 euro) uiteindelijk een bedrag van 30 euro over. Van de brutowinst van 80 euro trek je immers de geïnvesteerde 50 euro nog af. In dit geval kun je dus stellen dat er sprake is van een winstgevende campagne. Ben je ook offline actief, dan wordt de berekening iets gecompliceerder. Met die berekening helpen wij je echter ook op weg.

Stoppen of doorgaan

In het voorbeeld heb je dus 30 euro winst geboekt. In bovenstaand geval is het dus de moeite waard om meer te investeren om de winst zo te vergroten. Toch is het niet verstandig om meteen heel je vermogen te investeren maar je altijd aan een budget te houden als het gaat om de vraag wat kost adverteren op Google. Het budget moet wel groot genoeg zijn om te kunnen beoordelen of een campagne winstgevend is. Is dat het geval, dan kun je de campagne uitbreiden, is dit niet het geval, dan schakel je de campagne uit of pas je die aan.

Neem vandaag nog contact op

Het antwoord op de vraag wat kost adverteren op Google is dus in feite de mate van winstgevendheid, want dat bepaalt uiteindelijk de investering die je doet. Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Natuurlijk kunnen we je ook helpen met adverteren op Social Media

Remco de Vos is eigenaar van Kikmediazone en helpt bedrijven al sinds 2013 om zich op de juiste manier aan hun klanten te presenteren en verder te groeien. Dit doet hij op zowel online als offline vlak. Geen enkel idee is voor hem té gek en hij denkt dan ook graag met je mee hoe je jouw doelstellingen kunt realiseren.

Wil jij je mening delen, of heb je een vraag? Reageer

Reacties ()